ØSTVENDTE RAMPER VED AFKØRSEL 41 Jytte Knuth har tidligere udtalt, at hun bliver ved, til der sker noget omkring afkørsel 41. Derfor ærgrer det hende, at ramperne ikke er på Slagelse Kommunes budget for 2013. Lokalråd vil have ryddet ud i rampe-myter Vemmelev: De længe-ønskede østvendte ramper ved afkørsel 41 har endnu en gang fået et gedigent hak i tuden, fordi politikerne i Slagelse Kommune ikke har prioriteret ramperne i budgettet for 2013.
Det ærgrer Lokalrådet For Vemmelev og Omegn, der i flere år har haft ramperne som mærkesag. Det betyder blandt andet, at rådet tidligere har inviteret den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) på besøg. Sidenhen er Henrik Dam Kristensen (S) blevet transportminister.
- Lis Tribler (S) sendte brev til Henrik Dam Kristensen i februar 2012 med opfordring til at sætte sagen på listen over motorvejsprojekter, fortæller lokalrådets formand, Jytte Knuth, og fortsætter.
- Transportministeren svarede i april, at han var positivt indstillet, men pengene til disse formål var brugt i Infrastrukturfonden. Hvis sagen skulle genoptages, krævede det enighed mellem forligspartierne samt et nærmere analyse af trafikforholdene på området. Det virker ikke helt logisk for os, idet en detaljeret rapport fra 2009 udarbejdet af Cowi var sendt til ministeren. Et ønske i 20 årTrods modvinden vil Lokalrådet For Vemmelev og Omegn ikke opgive projektet.
- Vi ved, at disse ramper har været et ønske i mere end 20 år og har en afgørende betydning for de virksomheder, der vil blive lettet med nemmere til- og frakørsel til motorvejen mod øst, forklarer lokalrådsformanden og uddyber.
- Bare tænk på de lettelser allerede etablerede virksomheder i området, som SpænCom, Forlev Miljø, Jordrens, Kødgrossisten og AffaldPlus, vil få glæde af. Det samme gælder for borgerne i Vejsgårdsområdet, Tjæreby, Svenstrup og Kirke Stillinge.
De seneste år har både prisen for anlægsarbejdet og forskellige problemstillinger været vendt, det giver formanden dog ikke meget for.
- Nu må vi se at få ryddet ud i alle myterne og den endeløse række af "sende aben videre" og så få samlet de reelle fakta på bordet. Når vi får gjort det hele op, kan det ikke undgå at blive en god forretning for alle parter, slutter Jytte Knuth. | |
Jytte Knuth har tidligere udtalt, at hun bliver ved, til der sker noget omkring afkørsel 41. Derfor ærgrer det hende, at ramperne ikke er på Slagelse Kommunes budget for 2013. |
|
Det har været lige op over, at vi kunne få ramperne - læs bare lige her: http://dinby.dk/korsoer/trafikminister-positivt-stemt-for-tilkoerselsramper?minby=hobro Der var mødt både erhvervsfolk og borgere fra Vemmelev Lokalråd frem i blæsevejret på rampen for at fremsætte ønsket om motorvejsramper. |
HER ER LIDT DOKUMENTER I SAGEN ØSTVENDTE RAMPER: DU KAN OGSÅ LÆSE OM DISSE RAMPER I VOR TRAFIKSIKKERHEDSRAPPORT Oversigtskort over afkørsel 41 Trafiktal ReferatPEU060409ÅD Referat20090813 031Forudsætningsnotat09032009.pdf 032Trafiktekniskevurderinger11032009.pdf 033TkrydsBildsøvejanlægsoverslagmaj2009.pdf 034Trafiksikkerhedsrevisionjuni2009.pdf 035Vurderingaftrafikafvikling14082009.pdf 036Kortbilagderviserdetlokalplanlagteogdetkommunep.pdf ReferatPEU070909ÅD.pdf 120126.COWI - Vurdering af trafikafvikling.pdf 26. JAN. 2012 120126.Østvendte ramper, notat.Slg.Kom.2.pdf 26. JAN. 2012 Referat20090813.pdf 13. AUG 2009 ReferatPEU060409ÅD.pdf 9. APR. 2006 130416.Østv.Ramper.brev.ØK.3.lokalråd.pdf 16. APR. 2013 |
Svenstrup tirsdag den 16. april 2013
Hej allesammen i arbejdsgruppen for de østvendte ramper.
Tror det her vil interesse Jer.
... Jeg sender lige et udklip af økonomiudvalgets dagsorden til mødet den 22. april 2013.
Her benytter VKO sig af initiativretten, man har som medlem af byrådet.
Jeg er næsten sikker på, at dette punkt bliver vedtaget og går videre til byrådet.
Her vil det også kunne vedtages - formentlig af hele byrådet.
Der er et flertal i byrådet, idet jeg er bekendt med at Troels Christensen LA og Peter Lotinga (løsgænger) vil støtte denne sag.
Mon ikke også SF og Socialdemokraterne stemmer for.
Jeg glæder mig meget over bemærkningen om, at vi tre lokalråd nævnes og måske skal være med i arbejdet.
Vi ses i aften hos Jytte til vort første møde tirsdag den 16. april kl. 19.00 på Enghavevej 26, 4241 Vemmelev. 31. Anmodning om optagelse af sag - Østvendte ramper (B) Sagsnr.: 330-2013-39210 Dok.nr.: 330-2013-209798 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Niels Jørgensen, de Konservative, Michael Gram, Dansk Folkeparti, og Stén Knuth, Venstre, foreslår, at økonomiudvalget den 22. april 2013 og hele byrådet den 29. april 2013 bakker op om de østvendte ramper ved Vemmelev, inkl. en bedre adgang ved Korsør-tilkørsel 42 mod København.
Baggrund
Uddrag af den netop indgåede trafikaftale
”Pulje til medfinansiering af kommunale ønsker til projekter på statsvejnettet.
Parterne noterer sig, at der over de seneste år er en række kommuner, der har udtrykt ønsker om anlæg af vejprojekter i relation til statsvejnettet i form af for eksempel nye tilslutninger til motorvejsnettet mv. Samtidig har flere kommuner udtrykt vilje til at medfinansiere de pågældende anlæg.
Parterne er enige om at afsætte 100 mio. kr. til en pulje til kommunal medfinansiering af anlægsprojekter i relation til statsvejnettet, hvor staten betaler op til 50 pct. og ansøgerkommunen minimum 50 pct. af projektomkostningerne.
Parterne er enige om, at Vejdirektoratet igangsætter en ansøgningsrunde i kommunerne. Vejdirektoratet skal foretage en tværgående vurdering af de indkommende projekter. Parterne er enige om, at kun projekter, der har relevans for trafikudviklingen på statsvejnettet, og har en væsentlig trafikal og samfundsøkonomisk relevans, vil blive prioriteret. På baggrund af kommunale ansøgninger vil Transportministeriet fremlægge forslag til forligskredsen om en konkret udmøntning af puljen i 2013”.
VKO i Slagelse Kommune foreslår at henlægge anlægsinvestering på 20 mio.kr. primært taget af ”jordfonden” eller sekundært af kassen, samt at søge om midler med afsæt i det nye trafikforlig, der er beskrevet ovenfor.
Der findes både en væsentlig trafikal og samfundsøkonomisk begrundelse for ramperne og for tilkørsel 42 mod København.
Hvem:
· Økonomiudvalg og siden Slagelse byråd – 31 mand
· 3 lokalråd – Stillinge-Hejninge lokalråd, Tårnborg Grundejerforening og lokalråd og Vemmelev lokalråd
· Virksomhederne i Vemmelev
· Vemmelev som by og område
· Opbakning fra samtlige folketingsmedlemmer og kandidater
· Opbakning fra Korsør Erhvervsforening og Slagelse Erhvervsråd
Udfordringer – skal afklares/udarbejdes:
1. Pris – kendes/vides ikke med sikkerhed – et nyt projekt eller en redefinering af eksisterende projekt bør skabes i samarbejde med virksomhederne omkring Vemmelev, samt de tre lokalråd.
2. Regering – har den yderligere midler?
3. Byrådet skal stå sammen om dette. Vil byrådet prioritere dette?
4. Trafikforliget – 100 mio.kr. afsat til steder, hvor der kan kobles på vejnet: det skal afklares, hvornår der kan søges.
Fordele ved etablering af ramperne og bedre tilkørsel nr. 42 er utallige bl.a.:
1. Udvikling af et lokalområde i vækst
2. Trafiksikkerhed – for Vemmelevs borgere og erhvervsvirksomheder, samt trafikanter, der ”stiger på” ved tilkørsel 42
3. Erhvervsvenlighed – overfor nuværende og kommende virksomheder
4. Satse på erhvervsudvikling (også) i Vemmelev
Indstilling
Niels Jørgensen (C), Michael Gram (O) og Stén Knuth (V) indstiller,
at der afklares og udarbejdes et projekt med de nævnte elementer. Priser undersøges, og ansøgning udarbejdes.
|
|
Vi er ikke uforberedte i denne sag. Vi har nemlig beskæftiget os med den i mange år. Bare hver for sig. Det nye er at nu sætter vi kræfter ind i fællesskab. – |
|
Det ville betyde enormt for eksisterende erhvervsvirksomheder i området hvis disse ramper kommer. Specielt de virksomheder der tranporterer varer på store lastbiler ad motorvejen. En udbygning af anlægget vil også betyde vækst i området. Der ligger store ubebebyggede erhversgrunde her. Endvidere vil det betyde en langt bedre infrastruktur, der dagligt vil spare pendlere der arbejder i retning mod København for mange kilometeres daglig kørsel. Det vil også have betydning for kommunens udbygningspolitik på boligområdet. Det kan ikke gå hurtigt nok. Der er blevet talt om det her i mange mange år, men intet er sket. Nu forsøger vi at få sat skub i processen |
|
3 lokalråd har besluttet sig for at stå sammen i denne sag. Vi dækker tilsammen et kæmpeareal i Slagelse kommune. Det er Vemmelev lokalråd, Hejninge-Stillinge lokalråd og Tårnborg Grundejerforening og lokalråd der nu kridter skoene. Sagen er for os fuldstændig upolitisk og vi vil ikke fedtes ind i støttepolitik til et eller flere politiske partier - vi er uafhængige af partipolitik og det understreger vi, at vi også er i denne sag. |
|
Her er triumviratet samlet til sit første møde om de østvendte ramper ved afkørsel 41 på vestmotorvejen. Det var den første motorvej i Danmark og vi skal helt tilbage til 1957 da den blev åbnet i Vemmelev (afkørsel 40). Ved den afkørsel vi beskæftiger os med er der kun et halvt anlæg. Der mangler to ramper - dem der skulle gøre det muligt for bilisterne i retningen fra København at komme op på Bil...dsøvej og fra samme vej komme ned på motorvejen i retning mod København. Det ville betyde enormt for eksisterende erhvervsvirksomheder i området hvis disse ramper kommer. Specielt de virksomheder der tranporterer varer på store lastbiler ad motorvejen. En udbygning af anlægget vil også betyde vækst i området. Der ligger store ubebebyggede erhversgrunde her. Endvidere vil det betyde en langt bedre infrastruktur, der dagligt vil spare pendlere der arbejder i retning mod København for mange kilometeres daglig kørsel. Det vil også have betydning for kommunens udbygningspolitik på boligområdet. Det kan ikke gå hurtigt nok. Der er blevet talt om det her i mange mange år, men intet er sket. Nu forsøger vi at få sat skub i processen. Under udarbejdelse af Webmaster den 20. april 2013 |
Forslag modtaget med glæde
Tårnborg Grundejerforening og Lokalråd, Hejninge-Stillinge Lokalråd og Lokalrådet for Vemmelev og Omegn hilser initiativet til at foreslå afsat 20 mio. kr. fra Jordfonden til Østvendte Ramper ved afkørsel 41 (Tjæreby) og bedre til- og afkørselsforhold ved afkørsel 42 (Korsør) til Vestmotorvejen velkomment.
Mange års fokus har der specielt været på de Østvendte Ramper ved Tjæreby. Det har været et stort ønske fra stort set alles side, at få etableret disse ramper i hele det område de 3 lokalråd dækker.
I mere end 20 år har politikere, erhvervsvirksomheder, borgere og turister efterlyst bedre tilgængelighed.
Indtil i dag har vi været mødt med økonomiske bortforklaringer, forklaringer om vanskeligheder ved at udføre projektet sammen med togbanen samt manglende politisk handlekraft. Mange forsøg på at råbe lokale, regionale og landsdækkende politikere op, er hidtil endt for døve øren.
”Vi forstår det ikke.”, lyder det samstemmende fra de 3 foreninger, men vi stiller os i front for at hjælpe med at sætte processen i gang og få truffet den nødvendige politiske beslutning.
Økonomiudvalget i Slagelse skal den 22. april 2013 behandle et forslag til at øremærke penge fra Jordfonden til de 2 projekter. Vi ser ingen hindring for at Økonomiudvalget indstiller til byrådet, at kommunen straks forelægger planene for Transportministeren. Henrik Dam Kristensen er ganske godt bekendt med opgaven fra sit besøg på stedet og kan straks sige god for projektet. Han kender vore ønsker fra tidligere henvendelser og har afsat puljepenge til netop denne slags opgaver.
Såfremt Økonomiudvalget og Byrådet måtte have behov for hjælp til argumenterne for de østvendte ramper, er de 3 lokalråd klar med bistand
Først og fremmest skal afdækkes hvorfor det er bydende nødvendigt med østvendte ramper, både i forhold til de omkringboende borgere, herunder hører også sommerhusfolket, turisterne og slet ikke at forglemme erhvervsvirksomhederne, der strækker sig fra det lokale område hen over Svenstrup, Frølunde, Næsbystrand, Kelstrup og til Kr. Stillinge.
Endvidere må det antages at både Slagelse Erhvervsråd og Korsør Erhvervsforening nærer et stort ønske om at bidrage med input til sagen. Det samme gælder formentlig også for Slagelse kommunes erhvervsafdeling.
De etablerede større virksomheder i området som Kødgrossisten, Spæncom, Jordrens og Affald Plus har ved flere lejligheder udtrykt akut behov for dette vejanlæg, ligesom flere har udtrykt medvirken til projektet med jord, arbejde eller materialer. Dette kan kædes sammen i en partnerskabsaftale mellem det offentlige og private virksomheder.
Lokalrådene foranlediger, uanset beslutningen i ØK, afholdt møde parterne imellem for helt præcist at få klarlagt ønskerne, og her vil givetvis de nuværende trafikale forhold komme på tale, herunder den voksende tunge trafik med risiko for ulykker. Ligeledes er det ikke ukendt at erhvervsudviklingen i området helt klart afhænger af udsigten til om der etableres ramper eller ej. Et ukendt antal henvendelser fra virksomheder, der ønsker at slå sig ned i området, viser at man har trukket følehornene til sig, når der ingen uden udsigt var til de østvendte ramper.
Kære Politikere:
De 3 lokalråd hilser Jeres beslutningsevne, det initiativ I nu tager og den handlekraft i udviser for at fremme denne vigtige opgave særdeles velkomment. Den økonomiske investering til de østvendte ramper vil helt sikkert komme mangefold tilbage i form af tilgang af nye erhvervsvirksomheder med tilhørende arbejdspladser og større bosætning i området. Der kan ligeledes forventes salg af ervhervsgrunde og byggegrunde til boligbyggeri. Det vil være et stort løft for alle området beboere i form af bedre trafikale forhold, der i dagligdagen kan spare tid og kørte kilometre. Det er et initiativ der kan skabe vækst, muligheder og fremgang for hele området.
Med venlig hilsen
Lokalrådet for Vemmelev og Omegn: Jytte Knuth, Søren Rasmussen, Poul B. Thomsen Tårnborg Grundejerforening og Lokalråd: Poul Otto Seidel, Stella Jensen, Valdemar Jensen Hejninge-Stillinge Lokalråd: Lars Schou Pedersen
16. april 2013 |
36. Bildsøvej - Anlæg af østvendte ramper ved afkørsel 41, Tjæreby (D)Sagsnr.: 330-2013-39210 Dok.nr.: 330-2013-257370 Åbent Kompetence: Økonomiudvalget Beslutningstema Økonomiudvalget skal drøfte administrationens oplæg til anlæg af østvendte ramper ved afkørsel 41, Tjæreby. Baggrund På økonomiudvalgets møde den 22. april 2013 blev det besluttet, at der til udvalgets møde den 21. maj skulle udarbejdes oplæg til anlæg af østvendte ramper ved afkørsel 41, Tjæreby. Der har gennem flere år været gjort undersøgelser omkring mulighederne for anlæg af de manglende østvendte ramper, herunder beregnet overslag over udgifterne hertil. For at kunne anlægge de østvendte ramper, vil det være nødvendigt at udvide det eksisterende brofag med en venstresvingsbane. På baggrund af de seneste undersøgelser, der blev foretaget tilbage i 2009 af det rådgivende ingeniørfirma Cowi, er de økonomiske konsekvenser fremskrevet til 2013-niveau. Tallene fremgår af Budgetoverslaget. Budgetoverslaget indeholder desuden et tidligere budgetønske til en omisolering af broen. Retligt grundlag Intet Handlemuligheder Sagen drøftes. Vurdering Intet at bemærke Økonomiske og personalemæssige konsekvenser Intet Konsekvenser for andre udvalg Intet Indstilling Centerchefen for Drift og Anlæg indstiller, at Økonomiudvalget drøfter oplægget. Bilag 330-2013-257454 | Østvendte ramper afkørsel 41 - Budgetoverslag |
Budget | 2014 - 2017 | Anlægsønske | Teknik- og Miljøudvalget | Vælg kategori - sæt kryds | Nr. | Nye anlægsønsker | Igangværende anlæg | Ændringer til anlæg fra investeringsoversigt 2013-2016 | Udvalgetsprioritering | Funktion | X | Vælg prioritering | Skriv evt. funktion | 2 | Beskrivelse af ønske: | Renovering af bro OF Bildsøvej over E20 + anlæg af østvendte ramper | Renovering/omisolering:Cowi har udarbejdet en tilstandsrapport for broen. Rapporten viser, at der er et stort og meget presserende behov for at udskifte broens isolering og belægning. Ved en udsættelse af omisoleringen vil der kunne opstå alvorlige skader på broen, der i værste fald kan betyde en afspærring af broen for trafik.Udvidelse af bro med ekstra kørebane:Skal afkørslen udvides med østvendte ramper, er det nødvendigt samtidigt at udvide brobanen med en venstresvingsbane.Anlæg af østvendte ramper:Folketinget har afsat en samlet pulje på 100 mio. kr. til medfinansiering af kommunale anlægs projekter, der knytter sig til det statslige vejnet. Hvor stor medfiansiering der evt. kan opnås kendes ikke, da kriterierne for tildeling pt. ikke er kendte. En stor kommunal delfinansiering vil formentlig kunne øge chancerne for at opnå statslig medfinansiering. | Anlægsrammen 2014-2017 | Budgetår | (i 1.000 kr.) | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Renovering f bro OF Bildsøvej over E20 | 4.500 | Udvidelse af bro med ekstra kørebane | 6.000 | Anlæg af ramper | 20.000 | I alt | 10.500 | 20.000 | 0 | 0 | Hele 1.000Afledte driftsudgifter | Budgetår | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 0 | I alt | 0 | 0 | 0 | 0 | Dispositions budget 2014-2017 | Hele 1.000 | Jan. | Feb. | Mar. | Apr. | Maj | Juni | Juli | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. | Dec. | Total | Udgift | 500 | 1.000 | 1.000 | 2.000 | 1.000 | 2.000 | 2.000 | 1.000 | 10.500 | Indtægt | Total | 0 | 0 | 500 | 1.000 | 1.000 | 2.000 | 1.000 | 2.000 | 2.000 | 1.000 | 0 | 0 | 10.500 |
|
Hej Lars, Hermed bevilling af midler til afholdelse af borgermøder. Jeg har anvist beløbet på 8.120 kr. til jeres konto (Lokalrådet for Hejninge og Stillinge Sogne). I er derfor også ansvarlige for at pengene bliver brugt til formålet og forpligtet til at aflægge regnskab for udgifterne, når I har holdt borgermøderne. Det er et rigtig godt initiativ, og vi håber alle sammen, at I kan være med til at bringe sagen om de østvendte ramper videre!
Venlig hilsen
Anne Larsen Justiniano Borgerkonsulent
Center for Plan og Erhvervsudvikling Caspar Brands Plads 6 4220 Korsør
Dir. tlf: 58 57 38 27 Mobil: 24 48 53 15 aljus@slagelse.dk www.slagelse.dk
EAN: 5798007389444
-- Med venlig hilsen
Lars Schou Pedersen
Ingen virus fundet i denne indkommende meddelelse. Kontrolleret af AVG - www.avg.com Version: 9.0.932 / Virusdatabase: 2641.1.1/5770 - Udgivelsesdato: 04/24/13 08:46:00
|
Lars Schou Pedersen Lokalrådet for Hejninge og Stillinge Sogne Solvænget 28 – Kr. Stillinge 4200 Slagelse | Plan og Erhvervsuddvikling Caspar Brands Plads 6 4230 Korsør Tlf.: 58 57 36 00 aljus@slagelse.dk www.slagelse.dk | Bevilling af midler til borgermøder - de østvendte ramper | |
Lokalrådet for Hejninge og Stilling Sogne, Vemmelev Lokalråd og Tårnborg Grundejerforening og lokalråd har søgt Erhvervs- Innovations og Arbejdsmarkedsudvalget om 8.120 kr. til afholdelse af borgermøder I forbindelse med indsatsen for at få etableret østvendte ramper ved motorvejen, afkørsel 42. Kommunen har behandlet ansøgningen i henhold til gældende retningslinjer for tildeling af projektmidler til udvikling i landdistrikterne. I henhold til disse regler behandler kommunen kun ansøgninger på 15.000 kr. eller derover. Kommunen har imidlertid besluttet at dispensere for denne regel, med den begrundelse at den ønsker at understøtte lokalrådenes arbejde for at få de østvendte ramper på dagsordenen. I behandlingen af ansøgningen har kommunen vægtet det faktum, at de østvendte ramper er en vigtig sag for kommunen som helhed. En etablering af østvendte ramper vurderes at ville øge trafiksikkerheden og være til gavn for erhverv og turismen i lokalområdet. Kommunen har også vægtet det involverende aspekt, og ser det som en anledning til at få lokalrådene og borgere til at engagere sig yderligere i arbejdet for at gøre lokalområderne mere attraktive. Midlerne udbetales til Lokalrådet for Hejninge og Stillinge Sogne, som også er forpligtet til at aflægge regnskab for afholdte udgifter når borgermøderne er holdt. Kommunen ønsker jer held og lykke med arbejdet! 24. april 2013 Sagsid.: 330-2013-42598 Kontaktperson: Anne Justiniano Dir.tlf.: 58573827 EAN nr.: 5798007362812 |
Venlig hilsen Anne Justiniano Borgerkonsulent |